torsdag 18. oktober 2007
lærerens lærekvalifikasjoner, hva betyr dette?
VI har jobbet i det siste om lærerens lærekvalifikasjoner. Jeg tenker dette innebærer de kvalifikasjonene en lærer må ha. Hva som er viktig i læreryrket. I tidsddkriftet lærerrkvalifikasjoner og dogt læringsmiljø, bedre skole 1.september 2006 sies den noe om hva som er en god lærer. Det står ingen definisjon på hva en lærerkvalifikasjon er. Er det noen som har noen tanker?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Hei.
Kan dette hjelpe.(fant det på nettet. Søkte på Google etter "lærerens lærerkvalifikasjoner"
Fylkesstyret i Aust-Agder sender følgende uttalelse til Utdanningsforbundet sentralt:
Vedtak i fylkesstyret 23/8-07 sak F067-07.
Basis for lærerutdanningen i dag må fortsatt gjelde i en framtidig lærerutdanning. En lærer må etter endt utdanning ha følgende basiskompetanser:
Faglig kompetanse: kjenne innhold, teorier og metoder i de enkelte basisfagene,
Didaktisk kompetanse: kunne analysere læreplaner og reflektere over innhold og
arbeidsmåter og legge til rette lærings- og utviklingsprosesser for alle elever.
Sosial kompetanse: kunne observere, lytte, forstå og respektere andres handlinger og
synspunkter, kunne samarbeide med elever, kolleger og foreldre/foresatte og kunne være ledere i et lærende fellesskap.
Endrings- og utviklingskompetanse: kunne vurdere egen og skolens virksomhet, være
med på å prege utviklingen i yrket, delta i lokalt utviklingsarbeid og styrke egen
kompetanse.
Yrkesetisk kompetanse: ha innsikt i egne holdninger og de etiske utfordringene i yrket og kunne vurdere læringssituasjonene i lys av de grunnleggende verdiene opplæringen bygger på.
Hei igjen.
På side 34 i dette dokumentet ser du et forslag til kartlegging av Lærerkvalifikasjoner, litt på siden men-.
Lenke
Legg inn en kommentar