torsdag 4. oktober 2007
Samtale med en tannhelsesekretær
Etter samtale med en tannhelseesekretær i kommunehelsetjenesten ser jeg at jeg på forhånd kun hadde et snevert innblikk i hva en tannhelsesekretær er. Oslo kommunes tannhelsetjeneste skal yte tannhelsehjelp til barn fra tre års alder og til de eldste i kommunen. Når et barn blir født er en tannpleier(har mer kompetanse til å utføre tanntekniske ting) på helsestasjonene for å informere mødre om tannhelse, bruk av fluor, hvordan ernæring påvirker et barns tannhelse og viktigheten av tannpuss. En tannhelsesekretær har kontakt med barn fra de er tre og oppover. Det er for det meste legen som informere foresatte og barn og viktigheten av et godt kosthold. Barn blir jevnlig innkalt til tannlege for oppfølging. tannlegetjenesten i kommunen skal også dekke voksenalder, men ikke alle tannlegekontor har mulighet til å dekke så mange uten økte midler. I forhold til tannhelse ser en store forskjeller på menneskenes sosiale standard og hvordan de har det hjemme eller der de bor. Mennesker med vanskelig hjemmesituasjon har også dårligere tannhelse. Det samme gjelder de med lite oppfølging fra foresatt i forhold til dette. Mange flyktninger og utlendinger har ikke nok kunnskap om tannhelse, og bidrar til dåliger tannhelse hos barn. Det er ellers store forskjeller på tannhelsetjenesten hos unge, og det er lett å obervere syreskader på tenner og unges bruk av juice og brus.
Tannhelsetjenesten i kommunen har også oppfølging med ersoner i fengsel, personer med rusproblemer og personer på sykehjem eller ander insitiusjoner. Det er flere tannlegekontorer i disse institusjonene i bydelene.
En tannhelsesekretær kan utvide sin kompetanse til å bli tannteknikker eller tannlege igjennom skolering. En kan også utvikle kompetanse ved å ta jobber med nye utfording er. Dette som blant annet administrative jobber, lede klinikker, økt økonomisk ansvar. En tannhelsesekretær kan lede en klinikk og kanskje etterhvert "selge" denne på lik linje med det private.
Jeg hadde ikke direkte samtale om en spesiell arbeidsoppgave, men tror likevel vi kan bruke noe av det jeg fikk vite.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar