søndag 11. november 2007

Elever med minoritetsbakgrunn faller ut av skolen på grunn av språkproblemer

I løpet av praksisperoiden på sogn vg. skole har jeg opplevd hvordan elever fra et annet land (minoritet) enn norge, kan ha store vanskeligheter med å tillegne seg lærestoff på grunn av språkvansker. Noen har store vansker med å lese en tekst og å forstå innholdet, svarer derfor ikke rett på prøver. Dette bidrar til at elever med evne til å gjøre det godt på skolen kan oppleve en følelse av å ikke mestre på grunn av språket.

1 kommentar:

Ppua-Randi-Marie sa...

Hei Ellen!
Så bra at du har skrevet noe om dette!!! Jeg opplever også dette med en elev i klassen. Og jeg vet ikke helt hvilke tiltak jeg skal sette igang for å lette læringen. Kontaktlæreren i den klassen, sier at eleven har blitt tilbudt spesial undervisning, men at eleven har takket nei. Og dermed får hun ikke tilpasset opplæring. Eleven har problemer med å forstå norsk, og å uttrykke seg på norsk.